Co by byl Nepál bez Himálaje? Jen další zapomenutá zemička třetího
světa, kde každodenní život znamená boj o pitnou vodu, trochu úrodné
půdy a střechu nad hlavou. Everest v čele dalších osmitisícovek však
láká turisty a zemi přináší nemalé zisky. Bohužel valnou většinu
z nich zdejší obyčejní lidé nevidí.
Nenávidím kohouty – a to především toho, co s námi, na noc
přiklopený proutěným košem, sdílí obydlí. Je kolem čtvrté ranní,
když se jeho pronikavé kokrhání poprvé rozlehne hliněným domem.
Hospodyně, o které manžel nemluví jinak, než jako o „matce toho malého
děcka“, promptně vyskočí z peřin rozestlaných na zemi a seběhne do
přízemí, aby postavila na čaj. Její kuchyně čítá otevřené ohniště a
hliněný pultík s kamenem, na kterém se drtí koření spolu s česnekem a
malými, zato neuvěřitelně chutnými rajčaty. Rodina Kamala Lamy, u které
teď bydlím, je jedna z mála v nepálských vesnicích, která si dopřává
dobré jídlo. Byť je to vždycky jen rýže s prostou zeleninou, díky směsi
zázvoru, skořice a jakýchsi zelených listů natrhaných před domem
předčí kdejaké speciality v káthmándských restauracích. Měla jsem
štěstí. V domech okolo se neobtěžují pokrmy dochutit ničím jiným než
špetkou soli.
Vstáváš až v šest ráno? Ty lenochu!
Překulím se na bok a zamžourám do ranního šera. Dědina Pudi Ghyang
leží v distriktu Ramechhap a stejně jako drtivou většinu nepálských
vesnic ji obklopují kopce. Kvůli nim se slunečnímu svitu těšíme až od
nějakých desíti hodin, nicméně to místním nebrání vstávat
neuvěřitelně brzo. Zatímco Kamalova manželka připravuje místní
tradiční čaj, dům se plní štiplavý kouřem. „Ne, ani dneska si s vámi
čaj nedám,“ rozmrzele kroutím hlavou a zavrtávám se hlouběji do
spacáku, zatímco Lama nemilosrdně rozsvěcí světlo. V Nepálu se vstává
brzo. Místní si dají tradiční kalorický čaj; lístky se vaří ve směsi
mléka a vody přímo na ohni a výsledný nápoj se vydatně sladí; a pak se
vydávají na pole. Jí se jen dvakrát denně: kolem desáté dopoledne a
sedmé večer. Přestože porce rýže jsou obrovské, tlustého, dokonce ani
plnoštíhlého člověka tu nenajdete. Občas si mezi místními připadám
jako obr.

Nikdo z rodiny nemůže pochopit, že v Evropě běžně vstávám
v devět nebo deset. Práce novinářky na volné noze, která si může
dopřát dopoledne v posteli, zato pak sedí u notebooku do jedné v noci,
jim prostě nejde do hlavy. Jsem pro ně lenoška, co by půlku dne
prospala – a že se pak od osmi, kdy všichni zalehnou do postelí, zhasnou a
utichnou, převaluji do půlnoci a nemůžu spát, už nikdo nevidí. Nicméně
snaha zavděčit se po všech směrech se jim upřít nedá. „Nepotřebuješ
něco? Musí to pro tebe být těžké, být tak daleko od všech vymožeností,
na které jsi zvyklá,“ slyším každý den, až je mi to nepříjemné.
Nepálci mají díky přílivu turistů jakés také představy o západním
světě, takže si uvědomují, že žít bez sprchy a splachovacího záchodu,
jen o rýži a zelenině a bez jediného pořádného obchodu desítky
kilometrů daleko, je pro nás něco atypického. „Tady v Nepálu se
k hostům chováme jako by byli bohové,“ vysvětluje mi Kamal jeho
přehnanou péči o mé pohodlí. A je pravda, že milí nejsou zdaleka jen ke
mně. V Nepálu je celkem běžné navštívit sousedy kdykoli se vám zlíbí;
bez ohlášení a klepání na dveře. Pokaždé vás – v rámci
možností – pohostí.
Ovoce, sýr a romantika
Pudi Ghyang je jedna z těch příjemnějších nepálských vesnic. Domy
jsou prosté a nevede tam silnice, ale je tu čisto. Aby se sem člověk dostal,
musí se osm hodin kodrcat v přeplněném autobuse – za tu dobu se ujede
asi devadesát kilometrů! – a pak ještě přes hodinku pěšky zdolávat
zalesněné kopce. Nicméně stojí to zato. Dostanete se na romantické
úbočí pokryté zelenavými rýžovými políčky, které je poseté
kamennými a hliněnými domky, ověšenými trsy kukuřic. Některá stavení
mají modře malované trámy a obepínají je zahrady s rudými chilli
papričkami, bílými ředkvemi a sytě žlutými květy rostlin pěstovaných
na olej. Ve vyšších polohách se citrusové stromy ohýbají pod tíhou
pomerančů a mandarinek, vzrostlé dřeviny zdobí obrovská pomela a pod
obrovskými zelenými listy se ve stínu schovávají trsy dozrávajících
banánů. Že jste pěkně daleko od domova připomínají obrovské bambusy
vypínající se do nebes, jejichž listí šumí ve větru jakoby zpívalo, a
pestrobarevné modlitební praporky, které zdaleka nevlají jen u místního
buddhistického kláštera.
Nepálský venkov ale není takhle pitoreskní všude. Pudi Ghyang je mimo
zájem turistů, ale od nejbližší asfaltky je to „jen“ šest hodin
chůze, takže sem civilizace pomalu ale jistě zasahuje. Když se k pořádné
silnici po půldenním pochodu dostanete, snadno chytnete autobus směřující
do Jiri, které je proslulé jako výchozí bod pro trekking směrem
k Everestu. Asfaltovou cestu vystavěli a udržují Švýcaři, takže je na
místní poměry velmi kvalitní. V Jiri pak běžně narazíte na turisty
i hotely a restaurace se závratnými cenami (ano, na Nepál je 50 Kč za
hlavní jídlo opravdu příšerně moc!). Mimochodem, je tu ještě jeden
důvod, proč Nepálci Jiri s oblibou přezdívají za „Nepálské
Švýcarsko“ – vyrábí se tu vynikající yačí sýr. Přestože továrna
má od těch naleštěných a sterilních ve Švýcarsku daleko, chuť sýra si
s evropskými protějšky nezadá.
Ustláno na výkalech
Horší situace než v Pudi je třeba v Ganesh Himal, hornaté oblasti
rozprostřené na sever od Káthmándú. Přestože je odsud pěkně viditelný
majestátní masiv osmitisícovky Manaslu, turističtí průvodci o tomto
regionu mlčí, a tak sem nezavítá víc než sto bílých cestovatelů
ročně. My se sem navíc vydali těsně po monzunech, kdy jsou rozblácené
silnice jen těžko sjízdné, výhledy půl dne zastřené mlhou a pohyb po
uzounkých cestách křižujících zavlhlá pole znepříjemňují pijavice.
„Do mé vesnice je to od silnice den chůze,“ říká Madan, který s námi
jel v rozkodrcaném džípu, místním prostředku hromadné dopravy. Ve spleti
stezek je lehké se ztratit, tak nás prý povede. Vzhledem k tomu, že do
západu slunce zbývá pár hodin, odhadujeme, že v Hindungu budeme zítra
odpoledne. Brzo se však ukáže, že vražednému tempu místních nemáme
šanci stačit. Propocení, špinaví a totálně zničení dorazíme do dědiny
za dva dny.
Hindung je jedna z nejprostších vesnic, které jsem kdy v životě
viděla – masajské chatrče v Keni jsou už jen o malý stupínek dál.
Hindungské domy připomínají spíš než obydlí sklady potravin: jsou malé
a po střechu narvané kukuřicí a bramborami. Uvnitř skomírá
dohořívající oheň a naplňuje titěrnou uličku mezi haldami zeleniny
tmavým kouřem. Není mi jasné, kde tu spí. Nicméně Madan je úslužný a
může se přetrhnout, aby se nám tu líbilo. Vyzáblé rodiče, kteří
dýchají jen ztěžka, hned zaúkoluje, aby sklidili sušící se kukuřici
rozesetou před domem a udělali místo pro stan. Uvažujeme, že sípající
otec možná nikdy v životě neviděl doktora. Prostí domorodci věří
nespočtu pověr a spíš než medika vyhledají pochybného šamana, který jim
do hlavy vtlouká moudra jako třeba že není dobré nechat si vytrhnout
hnisající zkažený zub, protože když člověk přijde o moc zubů,
zčistajasna oslepne. Do Ganesh Himal se několikrát do roka vydává parta
dobrovolných doktorů, kteří léčí nejvážnější neduhy a pokouší se
o jakous takous osvětu. Hindung však leží mimo hlavní trasu –
zapomenutý a odkázaný napospas předsudkům.

Když z plácku před Madanovým domem zmizí plachty obsypané kukuřicí,
rozprostře se před námi prostor dost velký na postavení stanu, nicméně
pokrytý směsí bláta a výkalů všeho druhu. Honza to komentuje velmi
trefně, když prohlásí, že „je tu hovno – a to doslova“. Silnice
daleko za námi, jediný obchůdek se zvlhlými sušenkami, pochybná škola,
žádné záchody. Výkaly dobytka, drůbeže a lidí se mísí na cestách
i kolem potoka, který je tu využíván jako zdroj pitné vody, umývárna a
toaleta v jednom. Život znepříjemňují hejna protivných much a nakonec
i fakt, že kamkoli se chce člověk dostat, musí do kopce.
Luxus na oko
Máte-li v sobě jen špetku soucitu, je prakticky nemožné projet Nepálem
a nepocítit sžíravou bezmoc – nebo naopak nutkavou potřebu někomu
pomoct; aspoň jednomu domorodci změnit život. To, co máte běžně
v peněžence, je totiž často až několik měsíců života pro jednoho
Nepálce. A kdo má peníze – což je v Nepálu naprosto každý
běloch – může dělat zázraky. Problém je, že to není zdaleka tak
jednoduché.
Po náročném výstupu do sedla, které odděluje Ganesh Himal od
turistické oblasti národního parku Langtang, se před námi otevře docela
jiný svět. Vesnice, ve kterých bylo nemožné sehnat limonádu, protože za
takový luxus by tu nikdo neutrácel, vystřídá městečko Syabrubesi,
výchozí bod pro turistiku v Langtangu, kde krom coly, pizzy a autobusů
najdete i připojení na internet. Závratně se to projeví také na cenách.
Zatímco předchozí týden nás stál na osobu 250 Kč, tady bez mrknutí oka
utratíme stovku za večer. Jak se turistická trasa šplhá do hor, ceny
stoupají. Za každým kopcem čeká ubytovna s restaurací a vzhledem k tomu,
že jinde se člověk nenají a nevyspí, místní si mohou dovolit účtovat
horentní sumy. Nejdražší je pitná voda – za litrovou láhev zaplatíte
kolem čtyřiceti korun! Nicméně životy místních to příliš nezměnilo.
Pořád žijí v ušmudlaných chatrčích, těžké náklady nosí na zádech
a nemají ani ponětí o tom, co je pořádný záchod a sprcha. Rozdíl je
v tom, že si západní turisty ztotožnili s otevřenými peněženkami.
„Nepálci mají za to, že na Západě rostou dolary na stromech,“ říká
Mahesh Joshi, nepálský byznysmen, který má v Káthmándú cestovní
agenturu a pravidelně jezdí do Evropy, „vidí vás utrácet peníze, které
jsou pro ně majlant, a neuvědomují si, že taky musíte těžce pracovat,
abyste si je vydělali.“ Roztomilé dětské pozdravy nahradilo žebrání
o čokoládu. Ale nejsou to jen ti nejmenší. Zdá se, jako by celý Nepál
jenom čekal na to, až mu někdo pomůže. Podejte prst a chtějí ruku.
„Kam jdou všechny ty peníze, co musí horolezci zaplatit, aby je pustili
na Everest?!“ rozčiluje se Mahesh, „Jezdím sem sedm let a nic se
nezměnilo – nedokázali tu udělat ani pořádné sprchy!“ Člověka to
nabádá k tomu svalovat všechno na mentalitu místních. Nemůžete žít
cizí život, nemůžete je donutit změnit se. Obdivuji nepálskou
bezstarostnost a užívám si klidu na vesnicích, jenže pak slyším touhy a
sny, prohlášení typu „kdybych se dostal do Evropy, pracoval bych od rána
do večera, abych zabezpečil rodinu“ a iluze se rozplyne. „Co na tom, že
máme hezký hory, z toho nejsou žádný peníze!“ řekl mi naprosto
vážně jeden dvacetiletý student v Jiri a bez zaváhání zahodil na
vonící pláň obal od čokolády. Švýcaři by Nepálu ukázali, jak
vytěžit maximum z krásné přírody! Jenže to by Nepálcům nejdřív
museli upravit mozky… a připravit Nepál o jeho kouzelnou pohodu.
Komentáře k článku Nepál II: Bída pod střechou světa
Buďte první, kdo přispěje do diskuze!