
Oděn v rusínský vyšívaný kroj, mávaje sekyrou nad hlavou a drže při sobě zbraň. Běží po pláních, kličkuje v kleči, skáče po balvanech, tu se kryje v houští, tam vyskakuje zpoza stromu na koně zbohatlých kapitalistů.
Jestli si Koločavu, slavnou vesnici západní Ukrajiny, přestavujete jako vystřiženou z Olbrachtova románu; obklopenou mohutnými pohořími, zahalenou v tajemnou mlhu a dřímající na úpatí skal – nejsou vaše vize daleko od pravdy, stačí je obohatit o pár zašlých socialistických budov.
Ukrajinská doprava
Do Koločavy jsme dojeli v přeplněné maršrutce kolem osmé večer. Autobusík se kolíbal ze strany na stranu, házel cestujícími a co chvíli hrozil vypovědět službu. Na deseti místech nás tam bylo pětadvacet: vesměs postarší babičky, klimbající nad proutěnými koši s vejci a mlékem, pár štíhlých Ukrajinek v přiléhavých oblečcích a vkusných střevících, nespecifikovatelní muži středního věku a čeští turisti. Dopravní prostředek různorodého obsahu zaparkoval za jednou z krav, líně popásajících travinu bující na okraji silnice, a my se vydali vstříc dobrodružství. V plánu bylo vidět všechno, co více či méně souvisí s legendárním zbojníkem, projít pohoří Gorgany, pokračovat do Kyjeva a snad až na Krym. Na necelé tři týdny poměrně velkolepý plán.
Očekávanému spěchu jsem nejprve udělala přítrž já (vyčerpaná cestou), posléze Rosťa (opařený vroucí polévkou). Do Vyšneho Nemeckého jsme se nechali odvézt autem, odsud došli do Užhorodu a ještě téhož večera pokračovali z překvapivě moderní železniční stanice směrem na Chust. Asi stodvacetikilometrová cesta vlakem sice vyšla na pět hřiven (1 UAH = cca 4 Kč), jenže trvala bezmála čtyři hodiny. Po klidné noci uprostřed kukuřičného pole nás osud zavál do Mižhirje a Koločavy. Cesta měřila o třicet kilometrů méně, trvala celý den a stála třikrát tolik. Jakýsi taxikář nám nabízel odvoz za víc jak 400 Kč – patrně tu o finanční situaci českých studentů nemají ponětí. Což je vzhledem k poměru cizinců z Česka a odjinud k nevíře.
Krávy – likvidátorky odpadu
Koločava se táhne v údolí mezi pohořími Gorgany a Krásna jako vařená nudle. Břehy Těrebly lemují horská úbočí, husté lesy, vonící květiny a smradlavý odpad. Plechovky, igelitové tašky, konzervy – nepřeberné haldy čekají na zdvíhající se vodu, která je odnese o vesnici dál. Správa kempu na Krymu měla recyklaci zařízenou lépe: zbytky jídla i obaly od potravin přežvykoval párek naditých krav. Přitom v Koločavě je jich víc jak aut, křižují silnice a na chodnících se lidem pletou pod nohy.

„Pažalstva, mně treba sandále. Moj priatěl v horách, horúca voda na nohu…“ mumlám, schválně zatajujíc, že máme stan za první pasteveckou ohradou. Rosťa na mě bosky čeká, nárt i patu obalené obrovskými puchýři, že už nemáme ani jeden na výstup do hor pomyšlení. Jako zatím všude na světě se přesvědčuji, že když lidé rozumět chtějí, rozumí. „Koločavané“ chápavě kývají hlavou, krčí rameny a radí jeden přes druhého, žádný se ale nemá k tomu, aby sandále daroval či alespoň prodal.
Prolézám domky, lemující hlavní ulici honosně nazvanou bulvár Ševčenko a v duchu se modlím; nést svého (ač lehkého 58 kg) přítele na zádech až někam k „výpadovce“, a pak platit předražený „taxík“ do Mižhirje se mi nechce. Slunce pálí do zátylku, takže se do místního smíšeného zboží lopotím doslova a do písmene „v potu tváře“. Odměnou jsou mi poslední dvě chlapské sandále v celé Koločavě – pětačtyřicítka a šestačtyřicítka, naštěstí pravá a levá.
Když turista, tak Čech
Při neplánovaném výletu pochopím, že od dob Nikoly Šuhaje se to tu hodně změnilo. Druhá světová válka nezatočila s malebnou dřevěnou vesničkou o nic míň než Stalin. Dvacet let československé sounáležitosti postrčilo osadu lepším směrem, aby ji pak bída s chudobou chňaply ještě mocněji. Všímáte-li si detailních obrazů, svět kolem nabývá groteskních podob. Chátrající budovy kdysi tajné výrobny navigačních komponentů balistických raket, socialisticky kvádrovitá škola a zrenovovaná Česká hospoda v místě někdejší četnické stanice v kontrastu s chajdami, studněmi, dřevěným kostelíkem a zmiňovaným dobytkem. Krom skromně oděných domorodců je tu spousta mladých lidí v naleštěných „goretexkách“, s „gemmáckámi“ batohy na zádech a „hudy-sporťáckými“ mikinami kolem pasu. Asi v 10 % se setkáte se Slováky, zbytek jsou Češi.
Všechny sem táhne příslib Ivana Olbrachta, který v knize Nikola Šuhaj Loupežník vykreslil Koločavu jako svéráznou vesnici, obklopenou divokými kopci a malebnými údolími. I když bylo by navýsost hloupé tvrdit, že každý český turista, co se v Koločavě objeví, četl z Nikoly byť jediný řádek. Snad ty davy viděly Uhdeho Baladu pro banditu nebo se zaposlouchaly do Koločavy manželů Ulrychových. Buď jak buď, ročně sem zavítají desítky krajanů. Výhodou je, že tu místní mluví skoro plynule „po našem“.
Komentáře k článku Koločava: Jak to bylo s Nikolou Šuhajem? (1)