Přirovnání „bordel jako v Bengálsku“ jsem plně pochopila až po pár dnech v Kalkatě. Když si člověk zvykne na smog a smrad, zběsilá jízda v protisměru mu začne připadat normální a zuřivé houkání aut přestane vnímat, překvapí ho mladíci, zvracející z okének autobusu na kapoty okolních aut, jako by se nechumelilo.

Kdyby bývaly British Airways nenechali Rosťovu krosnu v Londýně, věděli bychom, že podle našeho „drsného“ průvodce je Kalkata město, působící „laskavým dojmem, kterému odolá jen málo návštěvníků“. Ale že jsme to nevěděli a navíc zuřili při pomyšlení, že tady kvůli čekání na zavazadlo ztvrdneme minimálně tři dny, rozkoukávali jsme se poněkud rozpačitě.
Hlavní město východoindického státu Západní Bengálsko si vysloužilo pověst přelidněné metropole plné bídy. „Od dosažení nezávislosti docházelo při nepokojích ve 20. století k masovým migracím uprchlíků, které podrobily infrastrkturu města zatěžkávací zkoušce,“ píše se v průvodci. Snad nejznámějším obyvatelem Kalkaty se poté stala Matka Tereza, původem Albánka, jež celý svůj život zasvětila boji proti zdejší chudobě. Když člověk vidí, jak to v Kalkatě vypadá i deset let po její smrti, běhá mu mráz po zádech.
Utopená bída

Když jste školou povinní, nemůžete si termíny dovolených příliš vybírat. A tak jsme se do Indie vydali na přelomu srpna a září, tedy v době monzunů. Obloha je zatažená, vzduch těžkne a čas od času se z nebe spustí provazy deště. V našich sdělovacích prostředcích (ať žijí internetové kavárny!) píší o „pokračujících záplavách ve východní Indii“. Kalkata je prý pod vodou a srovnatelné povodně země nezažila více než třicet let. Odkud naši reportéři berou informace těžko říct, nicméně jejich zpravodajství nelze potvrdit.
Tolik „proslulé“ záplavy postihnou Kalkatu hlavně na konci června, kdy začíná monzunové období. Horký, znečištěný vzduch je spláchnut vytrvalým deštěm a špinavé ulice zalije kakaově hnědá voda. Tehdy si nejvíce „užijí“ vodiči rikš. Kalkata je jediné indické město, v němž stále narazíte na rikši tažené lidmi. Jejich životy bývají tvrdé a krátké a nemálo z nich si přivydělává pasáctvím. V kalkatském centru táhnou křehcí Bihárci povětšinou silnější, vyfintěné Indy nebo turisty. V době monzunů se musí po pás brodit vodou.
Čadící auta a koupel ve smogu
Po třech dnech vytrvalého, nicméně slabého deště vykouklo slunko a vlahý, zapáchající vzduch změnilo v totálně nedýchatelnou směs prachu a smradu z všemožných více či méně nechutných jídel, připravovaných a pořádaných přímo na ulici. „Kdyby jenom jídel,“ dodává Rosťa. Kalkata se koupe ve slunečním svitu a hned vypadá o něco přívětivěji. Jenže to byste ji nemohli cítit a slyšet.

Městská doprava sestává ze směsi prastarých taxíků, ale i docela nových aut, čadících autobusů, hlučných motorek, motajících se krav a telat, zběsile uhánějících rikš a chodců, snažících se dostat z jedné strany výmoly poseté silnice na druhou. Podél cest se tyčí černočerné budovy, připomínající spíš horory à la „Den poté“ než kdysi jistě nádherná sídla britských kolonizátorů. Ve vymlácených oknech majestátních domů viktoriánské éry suší lidé prádlo. A k domům přiléhají skrovná „obydlí“ těch nejchudších, tedy jakési přístřešky z igelitu a plechu. Městem se neustále rozléhá monotónní troubení aut a skřípění brzd. Dopravní prostředky se valí pruh nepruh, hlava nehlava. Celá Kalkata se topí v černé mlze z výfukových plynů, až za dopravní špičky ani nejde vidět zapadající slunce.
V Kalkatě se na nějaká omezení týkající se výfukových plynů nehraje. Jen po zdejším nejrušnějším mostě na světě Howrah Bridge projedou denně miliony lidí. Jeho osm proudů je neustále zahlceno vozidly. Není divu, že pro zdejší obyvatele jsou dýchací potíže každodenní součástí života.
Komentáře k článku Neuvěřitelná Kalkata
Buďte první, kdo přispěje do diskuze!