Pavel Brunclík je víc fotograf, než cestovatel. Ale aby jeho snímky
z cyklu ZEMĚ byly takové, jaké jsou, musel projet snad půlku světa.
Poprvé v životě vstupuji do opravdického fotografického ateliéru. Na
chvilku si připadám, jako bych se ocitla na stránkách nějaké bohémské
knihy. Bílé stěny, desítky oblečků na věšácích, dekorace různých
tvarů a barev, reflektory a kancelářský stolek. V takovém prostředí
nemohou vznikat jiné než výtvarné, precizní, umělecké fotky –
říkám si.
Slovo „umění“ v dnešní době nabývá různých podob a o jeho
význam se pře kdekdo. Od diplomovaných architektů, fotografů a filmařů
přes mladé studenty po zhnusené babičky, jež s nostalgií vzpomínají na
„božskou Helenku“. Nedalo mi nezeptat se, jak to vidí Pavel.
Hranici mezi „uměním“ a „kýčem“ si musí každý určit sám. Na
jedné výstavě jsem se potkal se starší paní z Kanady, která to řekla
hezky: hranice leží v srdci. Fotka je buď dobrá nebo špatná a nezáleží
na tom, zda je – jak se říká – umělecká či prodejná.
Jsem fotograf, tak mám pochopitelně ambice své snímky prodávat. Ale
vždycky se snažím o „výtvarno“ (říkám to tak schválně, protože
kdybychom se začali dohadovat o „umění“, bylo by to nadlouho) – to
může mít jakákoli fotka, i když je třeba do kalendáře. Můj pohled na
onu hranici (kdy ještě ne a kdy už je snímek kýč) se pořád mění.
Někdy si myslím, že mám dobrých fotek desítky, jindy jen pár.
Co znamená „dobrá fotka“? Co chcete svými
snímky říct?
„Když chceš něco sdělit, jdi na poštu,“ říkám. :) Pokud je fotka
dobrá – výtvarná, tak k člověku promlouvá sama. Proto si také
myslím, že je zbytečné dávat fotografiím názvy. Mně osobně pohled na
povedené umělecké dílo inspiruje k tomu, abych také něco dělal; přitom
je jedno, zda z něj čiší pozitivní nebo negativní emoce. Důležité je
výtvarno. Pokud ho fotka má, pak si v ní každý něco najde.
Platí to i naopak – na každé fotce si někdo něco najde.
Nebo ne?
Nejspíš ano. Každá fotografie si najde zákazníka. Nedávno mě
příjemně překvapili lidé, kteří si ode mě koupili fotku… jednu
z těch, co mám rád. Jednoduchou, výtvarnou. Přitom šlo o lidi velice
ekonomicky vzdělané, že bych to do nich neřekl. Každý má jiný vkus a
nejde zobecňovat.
Dá se říct, že Váš podpis pod fotkou je dnes zárukou kvality.
Zajímají mě začátky: Jak se matfyzák dostane k focení? Dovedu si dost
těžko představit, že by se typičtí studenti té fakulty ve volném čase
věnovali něčemu jinému než matematice/fyzice.
Já byl samozřejmě taky zažraný do svého oboru. Jenže pak jsem pocítil
potřebu věnovat se ještě něčemu jinému. Do maturity jsem aktivně
sportoval a na vysoké najednou nějaké hobby chybělo. Malovat neumím, o to
jsem se zajímal jen teoreticky. A pak se mi do rukou dostala kniha Mana Raye
Vlastní portrét. Ta mě ovlivnila natolik, že jsem si za první prospěchové
stipendium pořídil foťák a už to jelo.
Fotografického vzdělání nemám. Rodičům jsem slíbil, že mat-fyz
dodělám a přes to nejel vlak. V té době ani pořádně nešlo studovat
dvě školy. Nakonec jsme s děkanem, který mi moc fandil (za což mu tímto
děkuji), napsali dopis ministrovi, aby mě nechali jít na režii a
scénáristiku na katedru dokumentární tvorby FAMU. Že budu natáčet
populárně-naučné filmy o fyzice a tak :) Režii jsem dostudoval. Ve
čtvrťáku jsem ještě přistoupil do prváku na fotografii, ale pak přišla
vojna a to už nevyšlo.
Na nějakou dobu jste se stal režisérem armádního filmu? Co vás
opět a napořád dovedlo k fotografii?
Jako režisér jsem fotit nepřestal. Naopak, fotil jsem čím dál tím
víc – už kvůli tomu, že do toho se nemíchala politika. Navíc jsem
celkem individualista a film je výsledkem práce týmu. Když fotím, za
všechno ručím sám a to se mi líbí.
Začínal jsem v reklamě a to mě občas pochopitelně štvalo. Ale
vždycky jsem si něco našel, pokaždé jsem se snažil najít ono výtvarno.
Může být totiž kdekoli, jde o to se dívat. Čím dál tím víc jsem se
snoval vlastní tvorbě a dneska už prakticky ni jiného nedělám.
Co fotíte?
Když bych měl vyjmenovat motivy, které mě zajímají a kterým se
vlastně věnuji pořád, tak: krajina, architektura, akt.
Konečně jste mi nahrál a dostáváme se k cestování ;) Když
chce člověk fotit krajinu a architekturu, tak to k tomu
patří, ne?
Když jsem dělal reklamu, často jsem jezdil do Rakouska a tam si sám pro
sebe fotil přírodu. Nějak programověji jsem se krajině začal věnovat
v roce 1997 a tehdy jsem začal za fotografiemi vycestovávat.
Neřeknu vám, kolik jsem navštívil zemí – jestli jich bylo osmdesát
nebo sto; nikdy jsem to nepočítal. Byl jsem na všech kontinentech kromě
těch studených a všude mě zajímaly výtvarné aspekty zemského povrchu.
Také jsem navštívil spoustu ostrovů: voda, písek – to se dá dobře
stylizovat.
Co z toho toulání se po světě vzešlo?
Nejvíc jsem cestoval v letech 1997 až 2004. Z vybraných fotografií,
které jsem za těch sedm let nafotil, vznikl cyklus Země. Prví větší
výstava byla v roce 2000. O čtyři roky později jsem měl v pražském
Mánesu finální výstavu Krajiny 1997 – 2004. Snímky z cyklu Země byly
vystaveny také v Hamburku, Bruselu a Moskvě.
Vyšly dvě knihy. Se stejným názvem (Země, pozn. autorky), ale jiným
obsahem. Zatímco ta první byla laděna alespoň trochu cestopisně (každý
snímek je komentován několika slovy o tom, kde a jak vznikl), druhá je
čistá fotografická monografie. Mám tam sice napsané, odkud ta která fotka
je, ale prakticky to nemá význam.
Jak cestuje fotograf? Neříkejte mi, že když jste na druhé půlce
světa, dokážete od rána do večera pracovat?
Celý den nefotím, to je pravda. Ani by to pořádně nešlo; v naprosté
většině případů vznikají dobré snímky krajiny jen ráno a večer, kdy
slunce vytváří to správné osvětlení.
Na druhou stranu na focení od rána do večera myslím :) Jezdil jsem na
vytypovaná, fotogenická místa, o kterých jsem buď četl nebo se dozvěděl
od známých. Právě tam vzniklo 50 % vybraných fotek. Zbytek jsem udělal
náhodně: fotil jsem třeba keř v Irsku nebo na Islandu asi dva čtvereční
metry bahna u cesty. Jsou to banální motivy, teoreticky by se daly najít za
Prahou, ale jak říkám: focení České republiky si nechávám na důchod. Na
fotkách mě zajímala barevnost, hra světla, ne kde to zrovna je.
Přece mi nechcete tvrdit, že jste projel celý svět pohroužen do
fotografické euforie a ani se vás to nedotklo?
Abych vůbec něco vyfotil, musel jsem si dát zásadu: nikdy nebudu víc
než den na stejném místě. Také jsem to dodržoval a tím pádem neměl na
nic moc čas. Ráno se fotilo, přes den, kdy slunce pálí svrchu, jsme se
přesouvali (někdy až 800 km) a večer zase focení. Lidé si myslí bůhví
jak jsem necestoval! Ano, viděl jsem toho hodně a byl jsem na spoustě míst,
ale vždy poměrně krátce. Nikdy jsem nevyjížděl na víc než dva
tři týdny.
Přirozeně jsem při „putování za fotkami“ nebyl slepý. Cestování
mění pohled na svět. Člověk si uvědomí, jak si žijeme a začne mu
docházet, že právě proto se chováme tak, jak se chováme. Tisíce
kilometrů odsud mají lidi jiné problémy než jaký soused má lepší auto a
jak zkombinovat hypotéku a dovolenou. Lidé, kteří musí čelit
závažnějším problémům (třeba mají za domem sopku), jsou mnohem
soudržnější.
Čím víc svět poznávám, tím víc mám pocit, že je to jenom tak
trochu, „drápkem“.
Děkuji za rozhovor a hodně štěstí do dalších cest
i fotografických projektů!
Komentáře k článku Pavel Brunclík: „Česko si nechávám na důchod.“
Buďte první, kdo přispěje do diskuze!