Ostřílení cestovatelé považují Masaje za „zkažené“ západní
civilizací. Turisti, přijíždějící do přímořských letovisek Keni ve
skupinách sestavených cestovkami, je obdivují jako „kulturní dědictví
z doby kamenné“…
Keňa má prašné
cesty plné výmolů, děr a balvanů. Zuzka mi klimbá na rameni, rodiče
nepřítomně koukají z okna a já nedokážu vnímat nic jiného, než
neuvěřitelné horko. Pot mi čůrkem stéká po tvářích a slané krůpěje
dráždí popraskané rty. Když náš taxikář a průvodce v jedné osobě
zastaví s tím, že jestli chceme, můžeme navštívit tradiční masajskou
vesnici, vyletím ze zadýchaného auta jako čertík z krabičky.
Zadarmo ani kuře nehrabe
Před nevysokou ohradou z roští nás ihned zastaví pomalovaný černoch,
zahalený v dlouhé červené dece. Připadám si trochu jako při vstupu do
cirkusu: směje se, horlivě gestikuluje, nabádá nás k focení, ale bez
poplatku nás nenechá udělat ani krok směrem k maňatám (masajským
chýším). Netrvá to dlouho a tenhle pán s ušima vytahanýma těžkými
náušnicemi až k ramenům si kromě pár dolarů vyslouží přezdívku
„ředitel“.
Nezapomenutelná prohlídka může začít. Společně s ostatními
zvědavci kráčíme do vesnice, kde jakoby se lidi, věci i zvířata
zapomněli pár tisíciletí zpátky. Vyhublé ženy posedávají ve stínu
akácií, nahaté děti se nadšeně honí po žhavé zemi, starci odvrací zrak
a mladíci se potutelně usmívají. Po zemi se válí pár pet-lahví a
zahlédneme několik mužů s Adidas trikem. Ti se ale schovávají za stromy;
patrně pochopili, že to sem bílé turisty nenaláká.
Nejabsurdnější na tom všem je „náš ředitel“. V ruce třímá
tradiční hůl. Čelo mu zdobí obruč, vykládaná barevnými korálky a
knoflíky, hruď má posetou dekorativními jizvičkami a vlasy spletené do
copánků a potřené směsí hlinky s máslem. Přitom lámanou angličtinou
vypráví o zvycích Masajů a těžko rozlišit, co je pravda a co si do
výkladu přidal, aby platící návštěvníky uspokojil.
Dva štíhlí mladíci před námi rozdělají oheň tradičním způsobem.
Proutek se ve snědých rukách otočí jen několikrát a už se z dřevěné
podložní destičky začíná kouřit. Pár jisker a přiložené seno lehá
popelem. Jeden z hochů mi zuhelnatělý klacek podává – prý na památku.
Když pak za tenhle suvenýr „ředitel“ požaduje tři dolary, nezbývá
nám, než kroutit hlavou.
Staré dobré časy
Kdysi Masajové nežili z almužen turistů a při vchodech do svých
vesniček nevybírali vstupné. Do hraniční oblasti mezi Tanzánií a Keňou
přišli ze severu. Do roku 1500 žili kolem Rudolfova jezera na území
dnešní Etiopie a Súdánu. Za léta si vydobyli pověst neohrožených
válečníků, tak si s nimi Arabové nic moc nezačínali a území jižně od
Sahary jim přenechali. Tady pásli Masajové svůj dobytek, lovili zvěř,
splácávali chýše, rodili se a umírali. To všechno v posvátné úctě
k půdě, na které nejenže nic nepěstovali, ale ani si nedovolili z ní
stavět.
Přicházejícím Evropanům nebylo nic svaté. Ani země, ani zvířata, ani
lidé. Při rozšiřování území koloniálních mocností byl nejeden Masaj
zabit. Paradoxně ještě víc utrpěli, když byly o staletí později
nastoleny zdejší vlastní vlády. Snad z respektu k přírodě, ale spíš
kvůli zájmu o turismus, byla velká území zachovalé buše oplocena a
prohlášena národními parky. Někteří Masajové byli vystěhováni za
hranice, ostatním bylo zakázáno lovit. Lidé, kteří žili v harmonické
shodě s přírodou, byli prohlášeni za pytláky.
Křižovatka kultur
Masajové se stali vděčným námětem dnešních umělců. Vidíme je ve
filmech, čteme o nich v knihách. Snad to všechno začala Corinne
Hofmannová, která jako švýcarská „bílá Masajka“ strávila v keňské
maňatě čtyři roky. Ve světě se prodaly 4 miliony výtisků její knihy,
líčící africké dobrodružství od milostného vzplanutí až po totální
deziluzi. Román byl přeložen do šestnácti jazyků, jen v Česku ho koupilo
20 tisíc lidí. Poté, co nám v kinech odvysílali filmové zpracování
Bílé Masajky, máme všichni pocit, že známe tradiční masajský život
dokonale. A že tak dnes skutečně žijí.
Masajové – bojovníci deště, snímek režiséra Pascala Plissona, se
může jevit trochu přitažený za vlasy. Avšak připustíme-li, že se děj
odehrává v minulosti, má možná k realitě blíž než zmíněná Masajka.
Masaje hrají skuteční Masajové, kteří mluví masajsky. Vydávají se do
buše zabít bájného lva, aby si usmířili bohy a ti jim po dlouhém čase
seslali déšť. Až na trochu patosu je příběh jako vystřižený
z keňského safari. Však film údajně viděli (a schválili) skuteční
masajští stařešinové.
Kultura Masajů se s tou naší sbližuje. A to zdaleka nemluvíme jen
o tahání kamer a osvětlovačů mezi maňaty! Mnoho lidí,
přijíždějících za relaxem do Mombasy a okolí, vyhledává vzrušení
v podobě „poznání opravdové exotiky“. Tak se kdysi hrdí válečníci
proměňují v žebráky nebo obchodníky. Jejich zakouřené domovy,
prosycené pachem dobytčí kůže, se plní značkovým oblečením, deodoranty
a propiskami. Sandále z rozřezaných pneumatik jdou na dračku. Ruku na
srdce; nebyli jsme jiní.
Profláknuté obyčeje
Jak Masajové pronikají do moderního světa, tak západní kultura
poznává je. O masajských tradicích a zvycích má povědomí téměř
každý, ale málokdo dokáže určit, kde je hranice mezi skutečností a
fantazií. Dostupné informace o Masajích, které můžete najít na
internetu, v časopisech a knihách, jsou často rozporuplné. Tentýž autor
(nebudu jmenovat :)) v jedné knize tvrdí, že je země pro tento kmen
posvátná, tak z ní ani nestaví chýše, a jinde ve článku píše
o jejich „obydlích z hlíny“.
K Masajům neodmyslitelně patří typické tance, při kterých muži
vyskakují z místa až metr vysoko. Hofmannová ve své knize několikrát
líčí „vzrušující podívanou“. A nutno říct, že má tohle
křepčení skutečně něco do sebe; obzvlášť obdivuhodná je originální
muzika, kterou si k tanci Masajové sami zpívají. Nám se nejvíc líbil
hopsající „ředitel“, obklopený huhňajícími muži v károvaných
červenobílých dekách. Ženy, oděné modře, netančily; jen do rytmu
klimbaly hlavami.
Ačkoli byla celá prohlídka pojata velmi „evropsky“, na raut nás
nepozvali. Patrně by nám ani nechutnalo. Masajové se živí převážně
mlékem, někdy si dají prostou ovesnou kaši s masem, tzv. ugali. Pokrm je
naprosto neslaný a nekořeněný. Oblíbenou pochoutkou je také krev, kterou
pijí přímo z proříznutého hrdla zabitého zvířete.
Ani nocleh v masajské maňatě nelze zhýčkanému našinci doporučit.
Zakouřené chýše jsou malinké a spí tu zároveň několik lidí těsně
vedle sebe. Jako postel slouží prašná země, pokrytá vydělanou
kravskou kůží.
Od faktů k legendám (a zase zpátky)
„If I want u woman, I must kill lion,“ drmolí „ředitel“ a cení
na mě bílé zuby. Pak popadne oštěp, opřený o jednu z největších a
nejzakouřenějších chýší, a začne jím výhružně mávat kolem sebe.
Nevíme, jestli se děsit nebo smát. Z klacku, zakončeného kovovou špicí,
ovázanou korálky, sklouzne náhrdelník. Bezděky si vzpomenu na jeden
článek, kde jsem četla, co zapíchnutý oštěp s navlečeným
náhrdelníkem před maňatou znamená. Prý se uvnitř souloží. Přičemž
mimomanželský styk je zcela běžný. I po svatbě žena běžně uspokojuje
přátele „ ze sousedství“.
Tohle trochu nesedí vzhledem k důvodu ženské obřízky. Ta je (podle
jiných materiálů) prováděna mladým ženám před svatbou proto, aby je to
odradilo od nevěry. Poté, co je dívce odříznut klitoris, nepociťuje při
sexu potěšení; jen bolest.
Jasnější a sourodější jsou informace o životě masajských mužů.
Z dětí se stanou bojovníci (tzv. Morani), jimiž jsou až do svatby.
Pořídit si ženu není zrovna jednoduché, mladíci ji musí u rodičů
vyplatit až několika kravami, což je u Masajů poměrně tučná suma.
Bojovníci mají za úkol střežit vesničku před nástrahami světa. Pokud se
zrovna neperou s příslušníky jiného kmene, chrání sousedy před
divokými zvířaty. Někdy totiž nestačí opevnit shluk chýší barikádou
z roští. Když nehrozí přímé nebezpečí lidem, klimbajícím
u planoucích ohňů, pak dobytku určitě.
Zkouška ohněm
S dospělostí přichází zodpovědnost. Nebo tak tomu alespoň po staletí
bylo. Ačkoli pro nás dneska představují osmnácté narozeniny prakticky jen
oficiální povolenku k požívání alkoholu, kouření a řízení
dopravních prostředků, jsou na světě pořád místa, kde taková
„vyspělost“ neplatí. Po Masajích je vyžadován důkaz VYSPĚLOSTI už
v patnácti. A nedokazuje se vůbec snadno!
Mladému Masajovi je provedena obřízka. Pak se zahalí do černého,
pomaluje si obličej bílými ornamenty (jen ta kosa chybí ;)) a vydá se do
buše. Tam musí strávit nějaký čas (údaje se zase rozcházejí – někde
píšou tři měsíce, jinde celý rok!) a… přežít. Těmto hochům na půl
cesty mezi chlapectvím a mužstvím se říká Sikoliové. Spí v přírodě
mimo vesnici, čelí nebezpečné divoké zvěři a jí jen to, co si sami
uloví. No, buďme rádi za maturitu… co říkáte?! :)
Komentáře k článku Masajové: Tradice (ne)poskvrněné civilizací
Buďte první, kdo přispěje do diskuze!